08/04/2025

El nou projecte de la pèrgola de Corsini contempla un gran envelat retràctil, il·luminació renovada i espais de vegetació

Una prova determinarà la idoneïtat de l’estructura, que comptarà amb un sistema de teles que podran ser esteses o replegades en funció de les condicions climàtiques. La proposta d’humanització és compatible amb l’activitat habitual de la plaça i fomenta la dinamització social, econòmica i cultural de l’entorn durant totes les èpoques de l’any.

pergola

L’Envelat és el nom del nou projecte d’humanització de la Plaça Corsini de la ciutat, que contempla la instal·lació d’una gran pèrgola formada per un sistema de teles retràctils subjectades per vint-i-quatre pilars d’acer. El sistema plantejat, que podrà ser recollit o desplegat en funció de la meteorologia, es complementa amb una nova il·luminació a la plaça i la ubicació de tres jardineres amb vegetació per dotar de zones verdes l’espai. A més, aquest nou projecte preveu una major superfície d’ombra i una compatibilitat total amb el mercadet i l’activitat habitual de la Plaça Corsini i el seu entorn, fomentant així la dinamització social, econòmica i cultural durant totes les èpoques de l’any.

L’Envelat és un projecte de les arquitectes tarragonines Amàlia Jansà Fenollosa (LLIGAMS estudi d'arquitectura), Elisenda Rosàs Tosas i Maria Rius Ruiz (cofundadora i directora de NUA Arquitectures 2013-2024).

Pel que fa l’estructura de L’Envelat, aquesta estarà fonamentada sobre peus de formigó, alguns dels quals seran bancs, que suportaran la vintena de pilars d’acer. Una altra estructura tubular d’acer sostindrà a la part superior un entramat de cables d’acer per on correrà el sistema de teles. Aquests cables seran d’un gruix molt fi per evitar l’assentament de coloms. A més, cadascun dels pilars comptarà amb un punt de llum LED i unes garlandes de llum decoratives. Tota la proposta lumínica del projecte s’ha elaborat ajustant-se als criteris de la normativa de prevenció de la contaminació lumínica vigent.

La presidenta de Mercats de Tarragona i consellera de Comerç de l’Ajuntament de Tarragona, Montse Adan, ha destacat que “l’essència del projecte de L’Envelat és humanitzar la Plaça Corsini d’una manera moderna, amable i plenament adaptable segons les necessitats. És una ambiciosa proposta amb segell 100% tarragoní que dona resposta a les necessitats reals i quotidianes de l’entorn i que de ben segur propiciarà que passin encara més coses a la plaça durant tot l’any”.


Prova i auditoria dels fonaments
Està previst que abans d’iniciar la totalitat de les obres es dugui a terme una prova del projecte. Aquesta prova, que instal·larà una primera part de l’estructura de L’Envelat davant l’espai de davant de l’oficina de Correus de la plaça, permetrà confirmar la idoneïtat de l’estructura i ajustar qualsevol detall de cara a la construcció restant.  Actualment, Mercats de Tarragona està pendent de rebre l’informe favorable del projecte i de la prova per part de l’Ajuntament de Tarragona. En cas de rebre’l en les properes setmanes, la previsió és poder realitzar la prova aquest estiu.

D’altra banda, a finals de 2024 es va dur a terme una auditoria prèvia a Corsini per saber els gruixos i recobriments dels pilars subterranis actuals de la plaça i determinar la millor manera per ubicar i fixar els pilars d’acer del projecte de L’Envelat. Els resultats obtinguts van ser incorporats en l’elaboració del projecte executiu definitiu.


Un nou projecte
Cal recordar que l’abril de 2023 el Consell d’Administració de Mercats de Tarragona va desestimar la opció guanyadora del concurs d’idees per humanitzar la Plaça Corsini després de considerar la no conveniència tècnica de la proposta. A partir d’aquest moment es va acordar adaptar la segona proposta classificada al concurs, L’Envelat, a partir de l’elaboració d’un nou projecte en el qual s’hi van incorporar noves necessitats, com l’ampliació de la cobertura d’ombra a la plaça, la millora de la il·luminació, la possibilitat de muntatge i desmuntatge motoritzat, i la creació d’espais de vegetació.

El nou projecte de L’Envelat incorpora totes aquestes necessitats addicionals i té un pressupost global de 234.000 euros, el qual inclou la realització de la prova pilot.

ALTRES NOTÍCIES QUE ET PODEN INTERESSAR

fira d'abril
26/02/2026

Publicades les bases de participació a la Fira d’Abril 2026

Les sol·licituds es poden presentar fins el dimecres 11 de març i van dirigides a entitats socials sense ànim de lucre vinculades a la difusió de la cultura, la tradició i la gastronomia andaluses. La Fira tindrà lloc del 30 d’abril al 3 de maig i mantindrà la ubicació de l’any passat a l’aparcament inferior del Mercadet de Bonavista.

Ves a la noticia
ets un sol
11/02/2026

Els Mercats de Tarragona participen en la campanya "Ets un Sol" amb motiu de la celebració de la Gala Sols Repsol a la ciutat

La iniciativa està impulsada pel Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat i també compta amb la implicació de la Via T. Se sortejaran entrades per assistir a la Gala i àpats dobles en restaurants reconeguts del territori.

Ves a la noticia
mans unides
03/02/2026

El Mercat Central mostra la realitat de famílies urbanes i rurals a Hondures en una nova exposició de Mans Unides

La mostra compta amb el suport de l’Ajuntament de Tarragona i es podrà visitar durant tot el mes de febrer al vestíbul principal del mercat.

Ves a la noticia